Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 28 september 2010

Orgelwind


Nu ik het onderwerp "Orgel" heb aangesneden wil ik toch ook even melding maken van mijn initiatief van afgelopen winter om een draaiorgel(tje) te gaan bouwen.

Dit hier is de c-pijp. Het was mijn prototype. Toen bleek dat er ook daadwerkelijk een toon uit kwam heb ik de moed opgevat om door te gaan.
Ik heb een bouwplan van de heer Roel Sinke (kenners weten wie ik bedoel), die dat keurig heeft uitgewerkt in heel gedetailleerde bouwtekeningen.
Inmiddels zijn alle pijpen klaar, ze zijn met slangen via een schepbalg verbonden met het klavierblok, waarover de muziekrol loopt die moet zorgen voor de muziek.

Echter, ik heb te weinig orgelwind, en dat is een probleem. Ik heb de balg gemaakt van een oude regenbroek en wat zeemleer. Als ik heel hard draai komt er wat gepiep uit, maar dat is onvoldoende om een leuk deuntje te kunnen draaien.

Het hele project ligt al maanden stil. Nu is dat niet echt een probleem want is echt een winteravondwerkje. Maar het is alweer herfst en dus wordt het tijd om me er in te verdiepen hoe ik de komende maanden het windprobleem ga oplossen.

Ik heb inmiddels ontdekt dat er een landelijke "Vereniging Huismuziek" is, met o.a. een afdeling draaiorgelbouwers. Zaterdag 9 oktober is er een "Open zolderdag" van de Bouwgroep. Ik hoop dat men mij verder kan helpen met de orgelwind. Ik denk dat het probleem zit in het zeemleer.
Ik houd u op de hoogte.

1 opmerking:

Unknown zei

hoi Adri
ik ben toevallig net gegonnen met de zelfde orgel
ben ik toch benieuwd hoe je er uit bent gekomen met de wind
paul
granbeeuw@yahoo.com