Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 30 oktober 2010

Amaryllis


Ik was me er van te voren niet van bewust dat de foto van gisteren zo'n erotische lading had.

Misschien moet ik voortaan voorzichtiger zijn met het uitzoeken van foto's anders wordt mijn Blog nog geweerd wegens het plaatsen van aanstootgevend materiaal.

Ik heb gewoon wat foto's uitgezocht en had ook deze voor vandaag al klaar staan.
Overigens denk ik dat deze misschien staand nog beter tot zijn recht zou komen dan liggend. Als iemand de behoefte voelt hem van dichtbij te bekijken kan dat ook. Je kunt hem nog verder vergroten door er op te klikken.

Dit is weliswaar geen lelie, maar ik denk dat die oude Grieken hier toch ook wel erg opgewonden van geraakt zouden moeten zijn.

2 opmerkingen:

Ger zei

Beste Adri, zou absoluut niet durven beweren dat jou foto's aanstootgevend zijn.

Maar ik vind het juist wel interessant om te lezen hoe vooral de Oude Grieken in symbolen in de mytologie en de kunst omgingen met de erotiek.
De oude Grieken maakten veel kunstvoorwerpen en versieringen met een erotisch karakter en een groot deel daarvan was geïntegreerd in hun godsdienstige opvattingen en culturele gebruiken.

Groeten,
Ger

Adri zei

Dag Ger,

Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens.
Wat wij tegenwoordig associëren met erotiek was vroeger in bepaalde culturen onderdeel van een vruchtbaarheidscultus.
Niet alleen in Griekenland overigens. Wat dacht je van Balinese kunst en veel Afrikaanse voorstellingen.

Het had allemaal te maken met eerbied voor de oorsprong van het leven.
Er zijn zelfs rituelen waarbij men een enorme fallus in een soort processie meeneemt om de goden te behagen.

Reuze interessant allemaal. Ik heb me er de laatste tijd ook wat in verdiept.

Hartelijke groet, goede zondag.

Adri