Lake District 2016

Lake District 2016

maandag 4 november 2013

Hortus Leiden


De eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat ik niet erg onder de indruk was van de Hortus in Leiden waar wij twee weken geleden verzeild raakten.
Dat klinkt natuurlijk een beetje pedant, want we hebben het natuurlijk wel over de beroemde "Hortus Botanicus", die in 1590 is gesticht door de Universiteit van Leiden. De oudste Hortus van Nederland, waar beroemde namen als Boerhaave en Linneus aan zijn verbonden. Er staan ook nog bomen uit die tijd.

Maar het kwam bij ons een beetje verlopen over. Misschien ligt dat aan het jaargetijde. We zijn natuurlijk het afgelopen jaar verwend na onze bezoeken aan die fantastische tuinen als Sussinghurst en Bodnand Garden in Engeland en Wales. Maar misschien dient de Hortus door zijn wetenschappelijke achtergrond wel een heel ander doel dan het tevreden stellen van bezoekers en toeristen. Laat ik het daar maar op houden.

2 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

De laatste opmerking in deze post is een schot in de roos...

De geschiedenis van de door jou genoemde Engelse tuin Sissinghurst is absoluut niet te vergelijken met die van de Hortus botanicus in Leiden.

Sla op de website van de Hortus hun uitgebreide pagina over onderzoeken er maar eens op na.

Ik heb nog nooit het genoegen gehad
om een van beiden te bezoeken, maar kan me er wel een voorstelling van maken dat je als fotograaf met camera het in een Engelse kasteeltuin te midden van een bloemenpracht het beter naar je zin hebt dan buiten in de herfst bij Hortus botanicus in ons kikkerlandje.
Ik zou me dan snel begeven naar een van de tropische kassen, lekker warm;-)

Hartelijke groet,
Ger





Joke (Jokes Camera) zei

Heel lang geleden ben ik ook in Leiden naar de hortus geweest en had precies hetzelfde gevoel als jij, Adri,: "verlopen". Ook ik ben in Engeland in die tuinen geweest. Misschien verwacht je dan teveel. Toch snap je niet dat er helemaal geen "eergevoel" is om Leiden een beetje van de Engelse uitstraling te geven. Groetjes, Joke