Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 29 augustus 2017

Favoriete heilige

Derry, juni 2017. 
Nikon D800; AF-S Nikkor 24-70 mm f/2.8 G ED IF; 38 mm; f/8; 1/20 sec; ISO 3200

Ik weet niet of ik dit als rechtgeaarde protestant mag zeggen, maar sinds mijn retraite vorig jaar november op het eiland Iona is St. Columba toch wel mijn favoriete heilige geworden. 

Als pelgrim voor Christus heeft hij de aanzet gegeven voor het verspreiden van het Christendom in Europa. Hij kopieerde, met zijn medebroeders, de Bijbel en verspreidde die. Zijn werk werd nagevolgd door vele anderen. Zo ontstond ook het klooster Lindisfarne, aan de oostkant van Engeland, bij en op het Holy Island.
Het leidde uiteindelijk ook tot de komst van Willebrord en Bonifatius naar Nederland.

Ik denk dat hij door de verspreiding van het Christendom, door zijn werk en door zijn manier van leven een belangrijke basis heeft gelegd voor de hele West-Europese cultuur. Er zijn nadien natuurlijk allerlei godsdiensttwisten geweest, ruzie met de Rooms Katholieke Kerk, de (af)scheiding van Hendrik VIII in 1534, hetgeen leidde tot de Anglicaanse Kerk, etc. 
Maar dat neemt allemaal niet weg dat het allemaal met Columba op Iona is begonnen.

Geen opmerkingen: