Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 17 januari 2021

Stoutenburg


Stoutenburg is officieel een dorp in de provincie Utrecht. Tot 1 juni 1969 was het een zelfstandige gemeente. Daarvoor was het vanaf 1812 deel van de gemeente Hoevelaken. Sinds 1969 valt het onder Leusden.
Het landgoed Stoutenburg is eigendom van het Utrechts Landschap. Op het landgoed staat al sinds 1259 een kasteel, "Heerlijkheid Stoutenburg", dat oorspronkelijk eigendom was Walter van Amersfoort. Vanaf dat moment heeft het verschillende functies gehad: ambtswoning van de schout, bestuurscentrum van de bisschoppen, etc. In 1594 kocht raadspensionaris Johan van Oldenbarnevelt het. Nadat hij was onthoofd in 1619 is het verbeurd verklaard. Er zijn toen te zijner nagedachtenis twee zomereiken geplaatst, Adam en Eva, die er nog steeds staan. Aldus Wikipedia. Daar moet ik dan nog eens naar op zoek.

Het oude huis is afgebroken en verschillende keren weer herbouwd. Het huidige landhuis is in 1948 gekocht door de Franciscanen. Sinds 1991 was er een Franciscaans milieuproject van een oecumenische woon-leefgemeenschap. Zij hielden het uiteindelijk niet vol. Sinds 2017 is het eigendom van een zorgaanbieder, Wonen bij September, die er nu 24 appartementen voor ouderen met dementie gaat realiseren. Geen slechte plek om te wonen lijkt me. Als ik het me tegen die tijd nog weet te herinneren schrijf ik me misschien wel in.

Het landgoed Stoutenburg wordt door het Utrechts Landschap gezien als een centrum voor natuurontwikkeling. Er is een bezoekerscentrum en je kunt er heerlijk wandelen over o.a. een klompenpad.

Geen opmerkingen: