Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 25 mei 2021

Kikkervisjes


In één van de sloten van het Openluchtmuseum zag ik vorige week iets wat ik sinds mijn jeugd niet meer had gezien: kikkervisjes. Ik kan mij herinneren dat wij vroeger met een schepnetje naar de slootkant gingen om ze te vangen om ze vervolgens in een jampotje te bewaren. We gaven ze regelmatig luizen, die we met datzelfde schepnetje ook vingen en volgden met belangstelling de ontwikkeling van de kikkers in wording.
Hoe dat allemaal afgelopen is weet ik niet meer. Maar ik kan me niet herinneren dat er kikkers in de slaapkamer rondliepen. Dus onze ouders zullen ons vermoedelijk wel hebben overgehaald om ze terug te zetten. 

1 opmerking:

Ger zei

Dag Adri,

Denk dat we het als kind in die tijd allemaal wel gedaan hebben, wij hadden niet eens een schepnetje maar knielden aan de slootkant en hielden de glazen pot onder water tot die vol was. Het bleef meestal bij kijken naar wat bewoog in het water. Hoe het verder afliep met de dikkopjes weet ik ook niet meer.
Nee, dan gaat het er tegenwoordig heel anders aan toe: online vond ik school lesprogramma in pdf bestand van 32 pagina's
en lees dat er heel wat bij komt kijken van kikkerdril tot kikker

https://www.uurnatuur.nl/doc/kikkerdril.pdf

Groet,Ger