Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 13 mei 2021

Stamboom


Al jaren ben ik bezig met mijn stamboom. Inmiddels heb ik zo'n 10.000 namen in mijn bestand. Deels natuurlijk in de rechte lijn naar vroeger, maar ook in een kwartierstaat. Dat wil zeggen in de vorm van een omgekeerde piramide van 2 ouders, 4 grootouders, 16 overgrootouders, 32 over-overgrootouders, etc. etc.
Steeds als ik deze boom zie op het landgoed Staverden moet ik daar aan denken. Ik weet niet hoe oud deze boom is, maar hij zal zeker meerdere generaties hebben overleefd.

2 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

Heel interessant moet die stamboom eruit zien met zoveel namen
en wat een zoekwerk zal daarin zitten.

Ik was vele jaren in de veronderstelling dat ik de enig levende persoon in de famile was met de achternaam Ambrosius
maar sinds ik ben gaan neuzen in Open Archieven en RooyNet(digitaal geheugen van gemeente Venray) kom ik er steeds meer achter dat er veel meer nog in leven zijnde personen uit die tak rondlopen.

Groet,Ger

Adri zei

Klopt Ger, als je je er in gaat verdiepen kom je soms tot verrassende vondsten. Ik verkeerde lang in de veronderstelling dat mijn geslacht Benschop alleen maar bestond uit blanke mannen en vrouwen. Tot ik benaderd werd door een Surinaamse mevrouw die mij vertelde dat ze ook Benschop heet en mij vroeg of ik wist of er een familieverband is. Inmiddels ben ik een paar keer heel hartelijk ontvangen door mensen van de Surinaamse tak en zijn we tot de conclusie gekomen dat die tak is ontstaan in 1802 met de geboorte van Johanna, een tot slaaf gemaakte zwarte vrouw, afkomstig van één van de plantages, die bij haar vrijmaking in 1834 de naam Benschop heeft aangenomen. Waarom? Daarvoor moet ik waarschijnlijk echt een keer naar Suriname...