Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 27 maart 2011

Zomertijd


Toen ik het gisteren had over het strandweer realiseerde ik me eigenlijk niet dat vandaag de zomertijd al weer begint.

Een uur korter geslapen, maar ook een uur langer licht.
Nou ja, dat is natuurlijk niet zo. We houden onszelf ieder jaar een beetje voor de gek door de wijzers van de klok een uur te verzetten. Het idee dat wij invloed zouden hebben op het op- en ondergaan van de zon is natuurlijk onzin.

Maar om alvast een beetje te wennen aan het idee van de zomer, en nu loop ik misschien wel een beetje heel hard, heb ik mijn oog vandaag laten vallen op een foto van een paar fraaie zonnebloemen.

Vroeger vereerde men de zon. Ik bedoel niet om in te gaan liggen zonnebaden, maar als godheid. En er zijn volken die dat misschien nog wel doen.
Sinds de komst van het Christendom ligt dat hier wat anders. Voor veel gelovigen in de Christelijke Kerk is het vandaag de derde zondag in de vastentijd, die "Oculi" wordt genoemd: "Oculi mei semper ad Dominum: mijn ogen zijn altijd gericht op de Heer" (Psalm 25,15).
Het is maar net waar je in gelooft.

Geen opmerkingen: