Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 29 februari 2012

Huppeldag


Gefeliciteerd!
Ik heb speciaal voor deze dag een flesje bewaard.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn er vandaag precies 10.613 mensen jarig op deze schrikkeldag.
Persoonlijk ken ik er daarvan slecht één. Misschien als in mijn genealogie-archief ga duiken zijn dat er wel meer, maar in ieder geval Frans: Van harte gefeliciteerd!

Dit jaar telt dus één dag meer dan de andere jaren. Dat komt omdat er een fout zat ik de kalender van Julius Caesar. De aarde draait niet in exact 365 dagen om de zon, maar in 365 dagen, 5 uren, 48 minuten en 45 seconden. Paus Gregorius XIII heeft dat in 1582 rechtgezet en sinds die tijd hebben we elke vier jaar dus een extra dag, een "huppeldag". Als hij dat niet had gedaan zou de lente op een gegeven moment in de winter vallen. Tja, dat kan natuurlijk niet. Zie: "www.nu.nl".

Ik wens u een fijne "huppeldag".
Foto: "Oude Ambachten & Speelgoed Museum", Terschuur.

3 opmerkingen:

Ger zei

Maar toen waren ze er nog niet...

......per 400 jaar zouden er drie dagen teveel zijn. Hier hebben ze ook iets slims op bedacht. Alleen de eeuwjaren die je kunt delen door 400 (zoals het jaar 2000) zijn schrikkeljaren en de andere eeuwjaren niet.

Weet je Adri....dat ik er wel eens van droom om zonder kalender en klok door het leven te huppelen....;-)

Mooi beugelflesje....trouwens...
is door de tand des tijds alleen maar mooier geworden in mijn ogen.

Fijne dag!!
Ger

Adri zei

Bedankt voor de aanvulling!

Leven zonder kalender en zonder klok. Ik begrijp wat je bedoelt.
Toch zouden we, denk ik, de dingen niet kunnen plaatsen als we de "tijd" niet hadden. Door de kennis van het verleden en de dromen van de toekomst kunnen we het heden begrijpen. Maar het begrip "tijd" zelf blijft een vreemd verschijnsel. Als je ervan uitgaat dat "tijd" er altijd al was, geen begin en geen einde heeft, dan blijft de vraag: wat was er dan, voordat de tijd uitgevonden was. Maar ook dat is alweer geen goede vraag, want het begrip "voordat" is op zich alweer een tijdsaanduiding.
Dus: wij kunnen niet zonder het begrip "tijd". Wel zou ik ook wel eens een poosje zonder agenda willen leven. Daarin vinden we elkaar.

Fijne avond verder!
Hartelijke groet,

Adri

Josien zei

Leuke informatie, bij deze dag en grappige foto! In Zweden heet het Skottdag, een dag waarop ongehuwden op vrijersvoeten gaan, volgens oud gebruik ;-)