Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 30 januari 2013

Ter lering en vermaak


Het hoge woord moet er uit. Ik zal het maar eerlijk bekennen. Mijn eerste poging om met de hiernaast afgebeelde houten balgcamera uit ca. 1900 een foto te maken op een glasplaat is jammerlijk mislukt. Zie mijn bericht "Back to basic" van 19 november 2012.
Of, positiever gesteld: ik heb nog wat te leren.

Afgelopen zaterdag ben ik met medefotograaf Henriëtte Houtsma naar kasteel Vanenburg gereden om daar met deze mooie oude camera het kasteel en de vorst te fotograferen. Het had moeten worden zoals ik op de vorige foto's heb laten zien.
Uit onze analyse hebben we het volgende geconcludeerd:
  • Ik ben vergeten het glas eerst te ontvetten met wasmiddel, hetgeen waarschijnlijk de oorzaak is van al die vervelende strepen.
  • De gelatine en zilveremulsie op het glas is niet goed verdeeld. Bovendien is het bij het drogen aan het oppervlak van de doos blijven kleven.
  • De foto is sterk overbelicht. We hebben 1/125 sec. gemeten bij f 5.6. Maar dat is met de hand, door de dop van de camera te verwijderen, nauwelijks te doen.  
Eigenlijk is het experiment dus wel geslaagd. We moeten alleen op deze punten nog iets bedenken. Wordt vervolgd.   (Foto inzet: Henriëtte Houtsma)

2 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

Er is dus nog wat werk aan de winkel...

Denk dat jij er wel uit gaat komen, hoe was het ook al weer...(naar Horatius)miscere utile dulci: 'het nuttige met het aangename verenigen'

Ben heel benieuwd naar een vervolg!!

Toch fijne dag gewenst,ook al hoost het hier en was het rond tien uur in de ochtend zó donker dat de buitenlampen aansprongen.

Groeten,
Ger

Joke (Jokes Camera) zei

Nou, daar ben je nog niet 1,2 3 klaar mee, Adri. Maar ja, dan zou de lol er ook meteen af zijn. Eigenlijk is de foto wel modern. Was het "nieuwe scherp" niet "onscherp"? Groetjes, Joke