Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 17 februari 2013

Doorgaand verkeer


Het klinkt misschien een beetje pathetisch, maar altijd als ik dit soort kleine doorgangen zie, moet ik denken aan het beeld van "de brede en de smalle weg".

In de negentiende eeuw was er een bekende prent, gebaseerd op de woorden van Jezus in "Matteüs 7: 13 en 14":
"Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.
Nauw is de poort naar het leven en smal is de weg er naartoe, en slechts weinigen weten die te vinden."
In 2010 is er van die plaat een nieuwe versie verschenen bij uitgever Johannes Multimedia in Doorn. Als je een beetje googelt vindt je allerlei verklaringen, zoals "deze". Een beetje moralistisch, ik geef het toe. Maar het is toch opvallend dat zo'n beeld, 130 jaar na het verschijnen van zo'n prent, toch blijft hangen.
Fijne zondag gewenst!

2 opmerkingen:

Joke (Jokes Camera) zei

Mooie foto, Adri. Die tekst staat me niet meer zo bij. Als kind logeerde ik elke vakantie bij familie in Enkhuizen. Daar doet deze foto me ook wel een beetje aan denken. Zelfde soort bouw. Groetjes, Joke

Ger zei

De tijd dat ik me liet beïnvloeden door verhalen,preken of plaatjes is allang voorbij,kan me niet herinneren dat het genre kerk en geloof van mij een blij kind maakten,wel vaak een angstig kind....over wat nou goed was of fout,de hel en de hemel of andere achterliggende boodschappen.... etc.
Nee, geef mij maar de mooie schoolplaten daar had ik veel meer mee.

En wat de steegjes met hun vaak toepasselijke en mooie benamingen betreft,daar slenter ik graag doorheen in binnen en buitenland,ze zijn fotogeniek en het is er een stuk rustiger dan op de drukke stadsmarkten en pleinen.

Fijne zondag en hartelijke groeten!!
Ger