Lake District 2016

Lake District 2016

vrijdag 1 februari 2013

Notre Dame


Gisteren zijn in Parijs de nieuwe klokken van de Notre Dame aangekomen, zo meldde "NOS.nl".

De grootste klok werd gemaakt bij "onze" Koninklijke Klokkengieterij Eijsbouts in Asten. De klok weegt 6000 kilo en heeft een diameter van 1,60 meter.
Iets om trots op te zijn toch?

Deze foto komt overigens uit mijn archief. In 2008 hebben we al eens een bezoek gebracht aan de klokkengieterij in Asten. Als ik nog eens bij de Notre Dame kon zal ik er met extra plezier naar luisteren.

1 opmerking:

Ger zei

Dag Adri,

Klokkengieten...ook iets waar een klein landje groot in is....

Als er één naam in Nederland onverbrekelijk verbonden is met torenuurwerken en luidklokken dan is het wel de naam Eijsbouts uit het Brabantse Asten.
In vele landen zullen de klokken dan ook hangen en te horen zijn.

Tijdje geleden bezocht ik de stad Emden in de Duitse deelstaat Nedersaksen omdat ik al vele jaren in mijn huwelijk die achternaam draag wilden mijn enige wettige echtgenoot en ik wel eens kennismaken met die havenstad.
En waar konden wij nou beter vanaf grote hoogte een panoramische blik van 360 graden werpen dan vanaf het oude stadhuis aan de middeleeuwse binnenhaven,Ratsdelft genoemd.
En voordat wij de deur naar buiten opende die uitkwam in de toren viel mijn oog direct op een schild waarop te lezen stond dat de klokken in de toren gegoten waren bij Koninklijke Klokkengieterij Eijsbouts in Asten.
En ik kan je verzekeren ze klonken goed en hard daar boven in het torentje waar het uitzicht geweldig was.

Fijn weekeind!!
Ger