Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 9 oktober 2013

Wenteltrap


De St. Gertrudiskerk in Workum dateert uit 1480. In 1523 zijn de kerk, de toren en het zogenaamde blokhuis in een oorlog kapotgeschoten. Het altaar en een aantal kostbare relieken moesten het ontgelden.
Bijna een eeuw later was de kerk weer voor 60% herbouwd, maar bleven kerk en toren gescheiden bestaan.

Voor een kleine gemeenschap als Workum lijkt me dit een enorme kerk. Maar er moest natuurlijk vroeger ook in de kerk begraven worden en daarvoor had je ruimte nodig.

In de kerk heb ik weer een prachtige trap ontdekt. Een wenteltrap die leidt tot boven het plafond. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er zich daarboven bevindt. Maar misschien is het alleen maar bedoeld voor het onderhoud van het dak en de plafonds.

2 opmerkingen:

Kees zei

Hoi Adri, heel apart die trap daar.
Waarschijnlijk bevindt zich daar nog een zolderruimte, dat komt vaker voor. Het is op de foto niet te zien.
Groet Kees.

Ger zei

Dag Adri,

Wat een afschuwelijke trap in zo'n mooie oude kerk waren mijn eerste gedachte...
Maar jij hebt weer een trap in je verzameling!!
En met je suggestie waar de trap heen leidt zat je helemaal goed.

citeer een stuk tekst uit het Friesch Dagblad van de rondleider uit eerder genoemde kerk:Wat zou er van u als eerste uit mogen als u een keuze moet maken wat betreft het interieur?

,,Wat mij betreft mag de wenteltrap in de noordbeuk verdwijnen, maar ik begrijp dat deze noodzakelijk is om de dakconstructie te bereiken. Het dak van de kerk kan hier niet vanuit de toren worden benaderd, zoals meestal het geval is. In de negentiende eeuw ontsierden lange ladders het interieur. Gelukkig zijn deze na de restauratie van 1939-1951 niet teruggekeerd. Men had naar mijn idee een trappenhuis aan de buitenkant van de kerk moeten maken zoals bij de Martinikerk te Bolsward.’’

Fijne dag en groet,
Ger