Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 13 maart 2018

Grut o grut

Nijkerk, maart 2018. Nikon D300S; Sigma DG 50-500 mm f/4.5-6.3 APO HSM; 500 mm; f/6.3; 1/80 sec; ISO 500
Niets vermoedend plaatste ik deze foto zondag op de FaceBookpagina van de Arkemheense Polder. Een pagina voor vogelaars waar ik vriend van ben geworden. Als reactie ontving ik een enthousiast berichtje van Nel Bekema, de beheerder: "Gaaf dat hij er weer is! Wil je hem zelf melden, of zal ik dat doen?"
Na enig heen en weer Appen is het mij duidelijk geworden dat dit soort geringde vogels allemaal keurig geregistreerd worden. En dit is een heel bijzondere. Het is een "oude bekende" die op 7 mei 10 jaar wordt. Dat betekent dat deze grutto al 10 jaar heen en weer vliegt tussen Nijkerk en ergens een plek in Afrika (bijv. Senegal en Guinee-Bisseau). Duizenden kilometers! En dat hij ook ieder jaar weer ongeschonden terugkomt.
Bijzonder toch?!

Geen opmerkingen: