Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 3 maart 2018

Veilige afstand

Nijkerk, maart 2018. Nikon D800; Sigma DG 50-500 mm f/4.5-6.3 APO HSM; 210 mm; f/6; 1/1000 sec; ISO 400
Veilige afstand. Dat geldt zowel voor mijzelf als voor de schaatsers. Ik heb het van een afstandje genoeglijk bekeken. Zou het best nog weer eens willen doen, maar ja, ik had mijn schaatsen niet bij me....
En de schaatsers bleven op veilige afstand van het grote open gedeelte wat er ook nog was. Maar zo te zien was het veilig genoeg. Genieten dus. Nog even, want de pret is volgende week alweer voorbij.

Het is toch wel bijzonder, dat schaatsen op natuurijs. Het levert een bijzondere aantrekkingskracht op. Schaatsen kun je tegenwoordig het hele jaar door. Maar als het buiten enigszins kan, moet je het ijs op. Dagblad Trouw weidde daar donderdag een speciaal artikel aan. Volgens Wim van Vlastuin, hoogleraar theologie en spiritualiteit van het gereformeerd protestantisme aan de Vrije Universiteit in Amsterdam is het zelfs een soort transcendente ervaring om te kunnen schaatsen op natuurijs. Volgens Manuela Kalsky, bijzonder hoogleraar op de Edward Schillebeeckx leerstoel aan de VU voor theologie en samenleving, geeft het  je een kick die te vergelijken is met een religieuze ervaring. Het raakt aan het heilige. Het heeft iets meditatiefs, het is zen.

Alles goed en wel. Ik geloof, maar ik blijf desondanks op veilige afstand.

Geen opmerkingen: