Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 29 oktober 2009

Een museum vol licht


Bij wijze van uitzondering deze keer niet een foto gemaakt door mijzelf.
In Trouw van zaterdag 24 oktober las ik een bericht over "Het Wolfsburg Project", van James Turrell in het Kunstmuseum in Wolfsburg, waar ik heel nieuwsgierig naar ben.

Trouw: "Turrell schiep er een wereld van licht, in de grootste museale lichtinstallatie ooit: twee aan elkaar geschakelde (lege) zalen met een vloeroppervlak van zestienhonderd vierkante meter, achttien meter hoog en veertig meter diep kunnen we een lichtbad ondergaan, langzaam verkleurend, zo monumentaal dat we het als een natuurverschijnsel ervaren. Daar zullen we de tijd vergeten en hopelijk - heel even - onszelf."

"Der Künstler selbst nennt dieses Erlebnis "mit den Augen fühlen" und verbindet damit nicht nur eine ästhetische, sondern auch geistige Erfahrung."

Volgens mij overdrijft Trouw een beetje. Volgens de website is het 700 vierkante meter en 11 meter hoog. Maar dan nog moet het een indrukwekkend schouwspel zijn.
Ik weet nog niet wanneer, maar dàt wil ik dus wel eens ervaren. Niet om mezelf te vergeten, maar om het licht te ontdekken en er natuurlijk een mooie foto van te maken.

Geen opmerkingen: