Lake District 2016

Lake District 2016

maandag 12 oktober 2009

Er zij licht


Vorige week kopte "Trouw": "Openingszin Bijbel klopt niet". Professor Ellen van Wolde, hoogleraar exegese van het Oude Testament aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en lid van de Koninklijke Akademie van Wetenschappen, betoogde in haar oratie op 9 oktober dat het traditionele beeld van God die de wereld schiep niet klopt. God schiep niet, hij scheidde.
Hemel en aarde waren er al. Er was ook al water, er waren al zeemonsters.
God scheidde dit alles en maakte er een ordening in.
God zelf heeft ook niet het donker en het kwaad geschapen. "Volgens van Wolde is God niet de auteur van het donker en het kwaad, maar degene die "het licht vormt en van het donker scheidt, de vrede maakt en van de aarde scheidt".

Ik denk dat dit betoog meer vragen oproept dan antwoorden geeft. Als God niet de Schepper is, als aarde en hemel, en licht en donker al bestonden, wie heeft dat allemaal dan wel gemaakt? Iemand zal toch een keer gezegd moeten hebben: "Er zij licht"?

Ik begrijp uit het artikel uit Trouw dat van Wolde nog een heilig huisje omverwerpt: "Het monotheïstische beeld van de ene God, dat klopt niet. Er is sprake van een godenverzameling, met goden en een oppergod."
Bij deze laatste stelling heb ik het idee dat we terug zijn bij af. Bij bijvoorbeeld de oude Grieken, waar Paulus, op de Areopagus tegen te keer ging toen hij het opnam voor die ene Onbekende God.
Maar, misschien is er, als we van Wolde moeten geloven, dus toch wel een God voor de vruchtbaarheid, en een God voor de oorlog, een God voor de handel, etc. En dus ook een Zonnegod en een God voor het Licht.

Wie het weet mag het zeggen. Ik geloof er niks van. Er staan inmiddels 111 reacties op de site van Trouw.

1 opmerking:

JacQie zei

Ik ben via via hier terecht gekomen. Ik moest toch even zeggen dat ik dit een prachtige foto vind. Wat een mooi warm licht!
Groetjes Jacqie