Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 13 oktober 2009

Nobelprijs


De Nobelprijs voor de Vrede voor Barak Obama heeft dit jaar heel wat tongen los gemaakt. Op 6 oktober is ook bekend gemaakt wie de "Nobelprijs voor de Natuurkunde" krijgt uitgereikt.
Ik was er nog niet aan toe gekomen om daar aandacht aan te besteden.

Dit jaar op 10 december, de sterfdag van Alfred Nobel, wordt deze prijs toegekend aan drie wetenschappers, waaronder aan de Amerikanen "Willard Boyle en George E. Smith". Zij hebben aan de wieg gestaan van de digitale camera.
Zij vonden de "CCD" uit, de sensor waarmee licht op een digitale manier zichtbaar gemaakt en vastgelegd kan worden. Ik ga niet proberen dat uit te leggen omdat ik er zelf helemaal niets van begrijp.
Maar dit is met recht een revolutionaire uitvinding geweest. Voor mij geldt dat zonder die uitvinding dit Blog niet bestaan zou hebben.

De eerst CCD's hadden 100 x 100 pixels. Sindsdien lijkt het met het aantal pixels gegaan te zijn zoals op deze foto van Eugène Terwindt in de "Beeldentuin" in Gees: "The sky is the limit".
Drie jaar geleden is de grens van 100 miljoen pixels gepasseerd.
Zo ver ben ik nog niet.

2 opmerkingen:

Michel Gastkemper zei

Ik ben bepaald geen pixels-mens, dus ik heb geen idee hoe ik die aantallen moet inschatten. Daar let ik nooit op (maar gebruik ze dus blijkbaar wel). Hoeveel heb jij er nu bijvoorbeeld?
(Woordverificatie: crahoolo)

Adri zei

Ha Michel,

Het aantal pixels is belangrijk, maar niet alleen maatgevend voor de kwaliteit van de foto.
De grootte van de sensor en de manier waarop de pixels daar op zijn geordend is ook belangrijk voor bijvoorbeeld de hoeveelheid ruis.
Sommige fabrikanten trekken zich niets aan van de pixelrace en gaan nu zelfs nieuwe camera's uitrusten met minder pixels dan op voorgaande versies maar met een grotere of betere sensor.
Ik heb nu "slechts" 12 mln pixels en ben daar zeer tevreden over.

Maar nog belangrijker voor de kwaliteit van een foto is niet het apparaat waar je door kijkt, maar de persoon die er achter staat.
Grote fotografen als Ansel Adams of Annie Leibovitz maakten met een boxje nog goede foto's.

Hartelijke groet,

Adri