Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 29 september 2011

Natuur maken



"Utopia" is een voormalig weidegebied dat door Natuurmonumenten weer teruggegeven is aan de natuur. Zo heet dat geloof ik, als je het netjes wilt zeggen. Sommige zeggen echter dat hiermee "natuur wordt gemaakt".

Ik begrijp dat eigenlijk niet zo goed: "natuur maken". Natuur is toch iets wat er uit zichzelf is, zonder dat de mens zich er mee bemoeit?

Er is de laatste dagen een hoop te doen over de natuurgebieden. Als ik heel eerlijk ben, begrijp ik minister Bleeker wel een beetje.
"Natuurlijk" is een gebied als dit van belang voor de vogels. Maar het is ook een voormalig landbouwgebied. Het gebied is gedeeltelijk onder water gezet, in open verbinding met de Waddenzee, om zo te dienen tot natuurlijke voedselbron voor de vogels. Vooral voor de trekvogels is dat van belang zodat ze, ook bij een stijgende zeespiegel voedsel kunnen vinden tijdens hun tocht naar hun overwinteringsplek

Maar ik weet niet of de boeren zelf wel zo blij mee waren met de verkoop van hun land. Waarschijnlijk was het een economische noodzaak. Zijn wij zo langzamerhand niet bezig om onze natuurlijk voedselproductiebronnen op te offeren? Kunnen we ons dat op den duur wel permitteren? Schieten we niet een beetje door?

Geen opmerkingen: