Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 3 januari 2012

Schetsen van Schoonheid


Met de tentoonstelling "Schetsen van Schoonheid" wordt in Gouda de aandacht gevestigd op de "Goudse Glazen", de wereldberoemde glas-in-loodramen in de Sint Janskerk, en op de bijbehorende oorspronkelijke ontwerptekeningen van de glazenier Dirck Crabeth.
Het zijn tekeningen op ware grootte, in zwart krijt, die Dirck tussen 1555 en 1562 maakte.

Naast bijbelse voorstellingen, voornamelijk gebaseerd op het leven van Johannes de Doper, de schutspatroon van Gouda, en op het leven van Jezus, speelde landschappen en architectuur een belangrijke rol bij de compositie van de ramen.

Je kunt dat hier goed zien op de foto waarbij de camera schuin op het raam is gericht. (Even op de foto klikken om hem te vergroten!).
De gewelven van de gebouwen bovenin zijn zo getekend dat het net is alsof ze driedimensionaal in het beeld staan.

Werkelijk een fantastisch staaltje van perspectieftekening!

2 opmerkingen:

Ger zei

Dag Adri,

Ook hier weer staat het licht centraal!

En als het juiste licht het glas vangt komt het daardoor tot leven,
en daarmee kan ik me wel een poosje vermaken als ik weer eens een kerk binnenloop en de schoonheid van de kunst op me in laat werken.

Bij het bekijken van het gebrandschildere raam op jou foto zou je bijna de neiging krijgen om naar buiten te lopen en te kijken hoe ver het uitsteekt;-)

Met vriendelijke groeten,
Ger

Adri zei

Ja, mooi hè? Ik had diezelfde neiging.
Het bijzondere is, dat je dat niet ziet als je er recht voor staat.
Prachtig!