Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 25 september 2012

Eendenmossel


Ooit van gehoord, eendenmossel?

Wij niet. Wij troffen dit aan op een op het strand van Texel aangespoelde balk. We hadden aanvankelijk geen idee. Het leek op gewone mosselen, maar ze zaten vast aan een soort dikke navelstreng. Ondanks het feit dat de balk ongetwijfeld al tijden op het strand lag was er wel leven in de schelpen waar te nemen.

Uiteindelijk bracht de website van "Ecomare" uitsluitsel: "Eendenmossels hebben een misleidende naam. Het zijn geen mossels, maar ze horen bij de zeepokken, en het zijn dus kreeftachtigen. Ze steken regelmatig hun vangpootjes als een "schepnetje" naar buiten om plankton uit het water te vissen. Tot in de 17e eeuw dacht men dat eendenmossels aan bomen groeiden. Sommige geleerden beweerden zelfs dat ze de larven waren van rotganzen. Eendenmossels, en dan met name de stelen, worden in Zuidwest-Europa wel gegeten.
Tijdens de januaristormen van 2007 spoelden op Texel, en ongetwijfeld ook elders, veel eendenmosselen aan. Ze zaten in trossen vast op hout of andere drijvende voorwerpen. Ze leven normaal gesproken niet in de Nederlandse zeëen, maar bij storm kunnen ze hier terecht komen. Eendenmossels horen thuis in zuidelijker zeeën. Soms vestigen eendenmossels zich op schepen."

Zo, dat weten we dan ook weer.

3 opmerkingen:

Joke (Jokes Camera) zei

Nee, dat wist ik ook niet, Adri. Interessant. Je hebt er ook weer een mooie foto van gemaakt. Groetjes, Joke

Ger zei

Dag Adri,

Interessante post met duidelijke foto en uitleg.
Nee, ook ik ken dit soort niet.

Doet me plotseling weer denken aan post van Silvia, een van de blogs die ik volg,zij kwam laatst 'n fiets tegen die vol kleine schelpjes zat,nou vraag ik me af....ging het hier om hetzelfde schelpdiertje?
http://lijstjevanbrocante.blogspot.nl/2012/05/bicycle.html

Vriendelijke groeten!!
Ger

Adri zei

Dag Ger,

Heb net even de Blog van Silvia bezocht. Dat is wel heel bijzonder. Als ik het zo zie zou je zeggen dat het dezelfde mossel is. Een eendenmossel op de fiets, dus.

Hartelijke groet,

Adri