Lake District 2016

Lake District 2016

zondag 24 november 2019

Vilhelmina Kyrka


Wij hebben natuurlijk tijdens onze reis naar de Lofoten ook verschillende kerken bezocht. Dit is het kerkje van Vilhlemina in Zweden. Een dorp dat destijds een echte Sami-gemeenschap was. Met de komst van het Christendom is natuurlijk het hele Sami-geloof verdwenen. Ik kom daar nog wel een keer op terug. Overal verschenen Christelijke kerken en het noorden van Zweden werd gezien als een zendingsgebied. Vilhelmina had ook een Zendingsschooltje.

Maar helemaal loslaten kon men die Sami-geschiedenis bij de bouw van deze kerk kennelijk niet.
In de deurpost van de ingang van de kerk is als een soort tochtstrip een huid van een beer gebruikt. De Beer was in het Sami-geloof een belangrijke vertegenwoordiger van de bovenwereld. Ik heb me afgevraagd of dat ook nog een verwijzing is naar het vroegere geloof. Bij binnenkomst kun je dat nog stiekem even aanraken. Maar misschien zoek ik daarin iets wat zo niet bedoeld is.

In ieder geval is het wel zo dat bij de ingang nog een verklaringsbord staat met informatie over de kerk waarop ook nog wordt verwezen naar een voetpad dat leidt naar de overblijfselen van een Sami-nederzetting en naar het Sami-museum.

2 opmerkingen:

Kees zei

Ha Adri. Mooi altaar in het kerkje.
Groet Kees.

Ger zei

Dag Adri,

De afbeelding met veel zeggende woorden: Komt tot mij, allen die vermoeid en belast zijt,en ik zal u rust geven
zullen vast ook gelden voor het onderdrukte (in mijn ogen gedwongen assimilatie)Sami-volk.

Van mij mogen ze in alle kerken dieren vachten hangen in de deuropening om de koude buiten te houden wanneer kerkgangers in en uitlopen:-)
De vraag; ben je in de kerk geboren......?
wanneer iemand de buitendeur open laat staan hoor ik nooit in de zomer,wel in de winter.

Fijne dag,Ger