Lake District 2016

Lake District 2016

dinsdag 14 april 2020

Uitdaging zwart-wit 1


Deze week de uitdaging aanvaard op FB om tien dagen lang tien zwart-wit foto's te plaatsen. Het was aanleiding om weer eens in de doka te duiken en het ouderwetse handwerk weer eens op te pakken. Dat wil zeggen fotograferen met een rolletje, weet u nog wat dat is? Ontwikkelen met drie chemische baden: ontwikkelaar, stopbad en fixeer. En vervolgens het negatief laten drogen in een stofdichte ruimte. Nou ja, tegenwoordig is retoucheren zo gemakkelijk dat ik het met dat laatste ook niet zo nauw meer neem.
Dan na het drogen het negatief inscannen in de computer en bewerken met Lightroom. Met dit resultaat. Ik moet eerlijk bekennen dat de techniek misschien iets beter kan. Ik heb een T-Max400 rolletje van Kodak een stop overbelicht om vervolgens iets korter te ontwikkelen, zoals ik het vroeger heb geleerd. Maar ik heb nu Amaloco AM74 ontwikkelaar gebruikt en dat was nieuw voor me. Maar goed. Het werkt nog steeds en het is ook weer leuk om te doen.
Ik ben voor de gelegenheid een rondje gaan doen in Putten en ben begonnen bij landgoed Oud-Groevenbeek. Een geliefde plek voor wandelaars.

2 opmerkingen:

Kees zei

Ha Adrie, wat 'n dappere onderneming. Ik wens je heel veel plezier mee.
Groet Kees.

Ger zei

Dag Adri,

Van het begin tot het einde alles in eigen hand....
en je mag tevreden zijn over het resultaat.

Staat er goed op!

Groet,Ger