Lake District 2016

Lake District 2016

maandag 16 augustus 2021

De liefde

Tot mijn verbazing stond ik in de koffieruimte van het Ikonenmuseum in Kampen ineens bij dit putdeksel. Op het eerste gezicht niet zo verwonderlijk, want de koffieruimte is de overdekte ruimte tussen twee gebouwen. Dat was vroeger dus gewoon de straat. 

Maar bij nader inzien was ik toch wel verbaasd. Dit putdeksel bevat een Bijbeltekst uit 1Korintiërs 13:4-8. In het Pools. Een bekende tekst over de liefde: "Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen, had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal....." 
Het eindig met: "De liefde zal nooit vergaan".
Een prachtige tekst maar ik heb geen idee waarom juist deze tekst op dit putdeksel staat.

1 opmerking:

Adri zei

PS. Van de curator van het Ikonenmuseum ontving ik via de mail de volgende reactie:
Geachte heer,
Het verhaal van de putdeksels heeft een bijzondere oorsprong.
Een van de bestuursleden van het museum heeft vrijwilligerswerk gedaan in Polen, kort na de val van de muur. Hij kwam in aanraking met de deksels:

Doordat na de val van het communisme veel overheidsbanen (verborgen werkeloosheid) verdwenen, kwam een deel van de bevolking in armoede te leven. Putdeksels waren een gewild onderwerp om te stelen, ze konden omgesmolten worden. Dat leverde natuurlijk een groot gevaar op voor het verkeer, de open putten zorgden voor ongelukken en letsel. Daarom ging men putdeksels maken met de bijbeltekst uit Korintiërs, in de hoop dat men de deksel niet zou stelen, maar de tekst zou lezen en overdenken.

Het bestuurslid van het museum heeft voor de verbouwing van het Atrium twee van deze deksels gekocht. Ze dienen als afsluiting van de ruimte onder de vloer.
Hopelijk heeft u hiermee voldoende informatie.

Met een hartelijke groet,
Liesbeth van Es, curator