Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 24 augustus 2011

Goed gemutst


Het technische verschil met de foto van gisteren is dat ik deze foto meer "volgens het boekje" heb genomen.

Voor portretfoto's wordt in het algemeen een brandpuntsafstand van 85 mm aanbevolen. Dat geeft niet de vertekening die je dichtbij met 50 mm soms krijgt, en het beeld is niet zo vlak door de grotere afstand van langere brandpunten.

Toch was ik met de foto van gisteren niet ontevreden. Hij was natuurlijk sterk gecropt (uitvergroot). Je ziet alleen de voorkant van het gezicht en daardoor is het tekort aan diepte niet zo'n probleem.

Deze foto heeft meer dieptewerking omdat hij meer en profile is genomen. Met een brandpuntsafstand van 85 mm komen de rondingen van het gezicht wat natuurlijker over.


De EXIF Data van deze foto zijn:

Nikon D700 met VR 24-120 F3,5-5,6 G
Diafragma f/13
Belichtingstijd 1/500
ISO 400
Brandpuntsafstand 85 mm
Photoshop Elements 9

4 opmerkingen:

louisa zei

Hallo Adri

Pracht opname.
Mooi bewerkt zo.
Gr. Louisa

Ger zei

........uuuuuuh.......tja....dan merk ik maar weer eens al te goed dat ik op een speciaal fotoblog zit...met (amateur)fotografen die weten wat ze doen en dat ook nog eens goed weten te onderbouwen.

Daar ik geen enkele foto technische kennis in huis heb, maar mijn ogen wel graag mooie dingen zien....waarmee ik ze ook zoveel mogelijk verwen....kan ik nou enkel zeggen: leuk koppie met hoedje van vast een vrolijk en lief kind!!!

Fijne dag!
Lieve groeten!
Ger

Mirthe Duindam zei

Hallo Adri,

Dat is een leuke serie zo en je hebt de selectieve kleuring ook aardig onder de knie. Je hebt ook nog verstand van zaken. Dat doe ik je niet na. Het zou mij bij het fotograferen in de weg zitten, maar misschien geeft het ook wel meer mogelijkheden als je het goed gebruikt.

Hartelijke groet,
Mirthe

Adri zei

Dank je wel Louise.

Laat je niet afleiden Ger. Ik klets ook maar wat, om indruk te maken op het fotoclubje dat maandagavond bij elkaar komt om de resultaten en ervaringen te bespreken van onze foto-opdracht van deze zomer: mensen fotograferen.
Je hebt gelijk: het is het allerliefste kind van de wereld!

Dank je Mirthe. Ik geloof dat ik een rationeel ingesteld mens ben. Ik wil graag dingen begrijpen. Maar ik geef je gelijk. Het verstand moet het gevoel niet in de weg zitten.
Fotograferen is voor het grootste deel intuïtie. Een gevoelskwestie dus.

Hartelijke groet,

Adri