Lake District 2016

Lake District 2016

donderdag 3 december 2020

Afschaffing slavernij


Nog altijd staat dit bord aan de kant van de weg die leidt naar een wijk in Kralendijk waar naar verhouding veel witte Nederlanders wonen: makamba's. Het is niet de duurste villawijk, want die ligt aan de kust, maar toch..
Als ik er achter probeer te komen of dit erg leeft krijg ik de indruk dat dit niet breed gedragen wordt. Desondanks zie ik ook wel dat er grote verschillen zijn op Bonaire. Er zijn wijken, met name ook in Rincon, waar veel armoedige huisjes staan. Veertig procent van de lokale bewoners leeft onder de armoedegrens.

Bonaire heeft natuurlijk ook geleden onder de slavernij. De slavenhuisjes aan de kust zijn daar nog altijd een zichtbaar bewijs van en het "Terramar Museum" in Kralendijk doet uitgebreid verslag over die periode. Daar wordt je niet vrolijk van.
Wat kunnen wij daar nu aan doen? Ik denk dat het weinig zin heeft om nu schuldigen aan te wijzen. Maar het is wel goed om ons te realiseren dat dit een periode was waar we niet trots op moeten zijn. Bonaire is nu een gemeente van Nederland en dus zijn wij verantwoordelijk voor alle faciliteiten op Bonaire, scholen, gezondheidszorg, etc. Ik heb de indruk dat dat goed geregeld is. Maar wat doe je aan armoede? Nederland is ook verantwoordelijk voor een goede sociale zorg en dat betekent dat als er bijstand nodig is we ook onze verantwoordelijkheid moeten nemen. 
Bovendien, een heel praktisch punt: aan de infrastructuur zou heel veel verbeterd kunnen en moeten worden. 

Geen opmerkingen: