Lake District 2016

Lake District 2016

maandag 7 december 2020

Zoutbergen


Een belangrijke activiteit van Bonaire is de zoutwinning. Ik heb er eerder over geschreven. Zeewater genoeg en als je dat een beetje handig aanpakt kun je daar enorme hoeveelheden zout uit winnen. Dat doen ze dan ook al jaren. In de slaventijd had dat ook zijn donkere kant, maar ik neem aan dat dat tegenwoordig op een meer verantwoorde manier gebeurt.
De zoutbergen trekken altijd wel toeristen. Gisteren troffen wij er een jong stel die er helemaal verbaasd naar stonden te kijken en er het liefst even overheen wilden klauteren. Afgezien van het feit dat het terrein niet toegankelijk is voor onbevoegden lijkt me dat overigens geen prettige bezigheid. Dat spul is scherp en als je je schaaft zal het behoorlijk bijten.
Wat wel kan is wat klompjes zout meenemen. Bij de ingang van het terrein staan speciale bakken die iedere week gevuld worden met klompjes zout om mee te nemen. Ja, en ik zou geen Hollander zijn als ik daar geen gebruik van maak natuurlijk. Souvenir voor het thuisfront.

1 opmerking:

Kees zei

Mooie foto Adri van de zoutbergen.
Groet Kees.