Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 14 mei 2011

Kijk naar je eigen


Het bericht dat ik donderdag op mijn Blog had geplaatst was eigenlijk een vervolg op mijn bericht over Spinoza van woensdag.

Het informatiebord bij zijn standbeeld in Amsterdam geeft aan dat met hem het tijdperk van de Verlichting is begonnen, het tijdperk van het "vrije denken".
Ik betoogde dat het in zijn tijd lang niet voor iedereen duidelijk was wat dat betekende. Geschiedenis laat zich vaak pas achteraf verklaren. Het was Immanuel Kant die in 1784 in het "Berlinische Monatsschrift" een artikel schreef met de titel "Beantwoording van de vraag: Wat is Verlichting?"

In het artikel definieert Kant "Verlichting" als "het afleggen door de mens van zijn, aan zichzelf te wijten, onmondigheid."
Het betoog van Kant komt er op neer dat het uitsluitend aan de mens zelf te wijten is dat hij zich laat bevoogden door een regering of door de geestelijkheid. Luiheid en lafheid zijn er de oorzaak van dat mensen onmondig zijn en blijven. Zijn oproep is: "Heb zelf het lef van je eigen verstand gebruik te maken! Dat is het motto van de Verlichting."

In Amsterdam hebben ze dat goed begrepen en hebben ze aan weinig worden genoeg: "Kijk naar je eigen!"
Sinds Blogger gisteren de site een dag plat legde vraag ik mij af of ik het wel met Kant eens ben. Ik kan denken wat ik wil, maar er is kennelijk "een hogere macht" die kan bepalen of mijn denkbeelden gepubliceerd worden of niet.

Geen opmerkingen: