Lake District 2016

Lake District 2016

woensdag 24 april 2013

Desiderius Erasmus


Hier staat hij dan, in de tuin van de Sint-Janskerk in Gouda: "Desiderius Erasmus" (±1466-1536).

Het beeld van de kunstenaar Hildo Krop heeft op een aantal plekken gestaan in Gouda, o.a. in het Gouds Museum, maar uiteindelijk heeft hij hier een voorlopig definitieve bestemming gekregen.
Ik zeg bewust "voorlopig", want ook over deze plaats zijn er weer discussies. Hij staat namelijk met zijn rug naar de kerk.

Nu was Erasmus uiterst kritisch over de geestelijkheid. Zijn "Lof der Zotheid" is één grote satire op allerlei misstanden in de kerk, waarbij hij "Zotheid" allerlei dingen laat zeggen die hij zelf van de kerk eigenlijk niet mocht zeggen.
Maar Erasmus heeft de kerk nooit de rug toegekeerd. Hij bleef een gelovig mens al vond hij naastenliefde belangrijker dan dogmatisme, en stelde hij het gezond verstand boven de spitsvondigheden van de kerkelijke geleerden.
Ik kan daar heel ver in meegaan.

1 opmerking:

Ger zei

Wat de laatste woorden van je blogpost betreft ga ik met je mee....

Is me eigenlijk niet opgevallen dat het beeld van Erasmus met zijn rug naar de kerk staat,wat me wel opviel was het onverzorgde,rommelige en vieze geheel in het parkje en de straten rondom.

Misschien vindt Erasmus het helemaal niet erg dat hij steeds op een andere plek staat,hij hield bij leven ook van zich verplaatsen.
En wie weet als hij het nu nog voor het zeggen had was hij misschien liever in de frisgroene rijstvelden blijven staan,ook al was het als vogelverschrikker.


Groet,Ger