Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 13 april 2013

Sky-high


Ik heb al wel eens vaker laten blijken dat ik onder de indruk ben van de architectuur in Rotterdam. Zie ook de berichten op "18 mei 2010" e.v.

Deze jongens, waarvan rechts "The Red Apple", staan op de Scheepmakershaven. Op een steenworp afstand van "Het Witte Huis", wat eens het hoogste kantoorgebouw was van Europa. Het valt nu geheel in het niet bij deze kantoorflats.

The Red Apple bestaat uit een woontoren en een kantoorgebouw van 127 meter hoog. Het telt 40 verdiepingen. Daarmee staat het op de zesde plaats in de top-10 van hoogste gebouwen in Rotterdam.
Het is ontworpen door KCAP Architects & Planners en Jan de Bouvrie, waarvan de laatste zich met name bezig hield met het "life-style-concept".

Over de naam "The Red Apple" vermeldt "www.top10.nl": "In de naam van het gebouw wordt een relatie gemaakt dat Rotterdam The Big Apple (New York) van Nederland is. Verder is er de relatie met de historie van Wijnhaveneiland waar The Red Apple is gerealiseerd. Aan de kade van de Wijnhaven meerden vroeger de platbodems met appels aan. Op de punt waar de Scheepmakershaven en de Wijnhaven samen komen was vanaf 1889 een appelmarkt gevestigd. Tenslotte is het gebouw The Red Apple rood van kleur."

1 opmerking:

Ger zei

Dag Adri,

Alleen al dat jij er met de camera op uit trekt,er vaker komt, er veel van weet te vertellen,jij je roots er hebt liggen....
geeft aan dat jou interesse niet in de laatste plaats in het Rotterdamse ligt en met name in de architectuur van die stad.

Zo hebben we allemaal onze eigen interesses,en dat mag natuurlijk;-)
Maar bij het lezen en uitleg hoe die Red Apple aan zijn naam gekomen is zou ik het liefste opzoek gaan naar informatie over die platbodems met appels en de Rotterdamse appelmarkt,waarschijnlijk kwamen die boten volgeladen met appels de Waal afgevaren vanuit de Betuwe?

Ik heb niks met wolkenkrabbers....
en uitgerekend ik sliep tijdens onze rondreis door Turkije(1990) samen met het reisgezelschap in het toen hoogste gebouw van Turkije in Mersin een grote havenstad aan de Zuid-Oostkust.
Al op grote afstand zagen wij vanuit de bus het hoge witte gebouw opdoemen en toen onze gids een opmerking maakte dat wij daar de nacht door zouden gaan brengen en dineren geloofde ik mijn oren niet....het hoefde van mij ook niet, maar ik had niks te kiezen,dat had ik al gedaan bij de boeking van de reis,niet elk hotel van de 12 verschillende werd bij naam genoemd in de reisbescheiden,wel dat ze in elke stad of dorp gekozen hadden voor het beste onderkomen wat er te vinden was.
Het gebouw van 177 meter hoog en 52 verdiepingen was in 1987 opgeleverd,wij sliepen op de 49e verdieping,op de 52e etage dineerde wij die avond in het restaurant als een sprookje uit Duizend en een nacht,ik viel eenmaal binnen in die toren van de ene verbazing in de andere.
Maar wat me nog het meeste bijgebleven is na al die jaren zijn de vele bedelaars en arme drommels die aan de voet van dat hotel rondscharrelde in de hoop wat van die in hun ogen rijke toeristen en zakenlui te krijgen.
Vraag ik me nou weer af......zitten er in Rotterdam ook bedelaars die geen nagel hebben om hun gat te krabben.... rondom al die wolkenkrabbers?

Fijn weekeind!!
Ger