Lake District 2016

Lake District 2016

zaterdag 28 november 2020

Caraïbische heremietkreeft


Naast bijzondere flora heeft Bonaire ook bijzondere fauna. Ik dacht eerst: wat een bijzondere steen ligt daar toch. Tot ik hem zag bewegen. Het blijkt een heremietkreeft te zijn. Om precies te zijn de "Coenobita clypeatus", de Caraïbische heremietkreeft. Ze leven op het land en hebben vier grote poten waarmee ze zich voortbewegen en in bomen klimmen, vier kleinere poten waarmee ze de schelp vasthouden, een kleine schaar en een grote schaar en vier antennes. 


En dat loopt hier zomaar rond. Ze zijn wel schichtig. Bij de minste beweging trekken ze hun poten en scharen in en zien ze er uit als een gewone steen. Je moet dus even geduld hebben voor het maken van een foto of filmpje. Toen ik hem omdraaide zag ik dat hij waarschijnlijk net iets lekkers te pakken had.


1 opmerking:

Ger zei


Dag Adri,

Lees net op welke manier dat ie telkens aan huisje komt bij het groter groeien,niet alleen een prachtig mooi dier maar ook slim en in mijn ogen beetje barbaars.

Mooi huisje trouwens met decoratie.

Groet,Ger